onsdag 5 augusti 2009

Hantverk


I söndags var jag hemma hos goda vänner och skapade träd av silver- och ståltråd.
Det dök upp pärlor och formerna utvecklades. Fantastiska varelser och knotiga stammar med läcker frukt.

Vi började undra vad vi egentligen gjorde.
Var går egentligen gränsen mellan pyssel och hantverk och är det vi själva som definierar vad som är konsthantverk och vad som är lek?

De närvarande männen flinade och sa att män aldrig pysslar - de slöjdar - även om de skulle råka göra exakt samma sak som de kvinnor som säger sig pyssla.

Typiskt.

2 kommentarer:

  1. Jag pysslar inte heller, men jag.. eh.. ordnar. Och så.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att slöjd är en förkortning på slöjdhantverk och att hantverk är en förkortning på slöjdhantverk. Men jag ska fråga min farbror slöjdhantverkaren tror jag.

    SvaraRadera