måndag 23 mars 2009

Inbillad eller utbildad

Efter tjugo år som upptäcksresande amatörmassör börjar jag fundera på det här med utbildning.
Det vore ju inte så dumt att kunna mer, lära mig hur jag jobbar utan att belasta min egen kropp på fel sätt, hitta triggerpunkter och annat spännande.
Lockande.
Samtidigt är jag lite orolig att jag ska tappa glädjen om jag fångar den i termer och dokument.
Kanske en löjlig farhåga, jag borde känna mig själv så pass väl att jag vet vad som fängslar mig.

Men hur i all världen skulle det gå om jag började jobba som massör?
Än så länge beklämmer och förtrycker jag folk jag tycker om och väljer själv hur ofta och länge jag håller på.
Skulle det kännas som att sälja sig, eller göra avkall på friheten?
Kan jag tänka mig att lägga tid och utgifter på en utbildning bara för att göra mig själv glad?
Tja, kanske det.

19 kommentarer:

  1. Go for it! Jag lovar att ställa upp som övningsobjekt under din utbildningstid :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, du är så självuppoffrande och stöttande! :D

    SvaraRadera
  3. Jo, man vill ju finnas tillhands för sina vänner i beklämmande tider.

    SvaraRadera
  4. Va???? Är du inte utbildad! Det förklarar varför jag ligger halvvägs upp på bron och inte når upp till handtaget...AJJJ!!!

    SvaraRadera
  5. Bahh! Ren inbillning, Babsiluringen min.

    SvaraRadera
  6. Din elaka lilla stickmaskin! Du har en grej i min blogg. Kvällsnyp i ovanlädret!

    SvaraRadera
  7. Vad jag har hört så använder de flesta massörer sin egen metod, även efter utbildning. Men ett diplom på väggen är ju aldrig fel. Och det där med ergonomi då.

    SvaraRadera
  8. Ja, Rutslingen min, jag lär nog inte bli konformerad som massör, men det är bra att kunna mer.

    SvaraRadera
  9. Konform är väl bara ditt förnamn? *host*

    SvaraRadera
  10. Du menar händelsevis inte Phulphrom?

    SvaraRadera
  11. Vad märkligt....du undrar om du skulle trivas att jobba som massör, medan jag som inte ens träffat dig, ÄN mindre fått känna på dina överhalnngar, är övertygad om att du skulle älska det...

    Vad är det som säger att du måste bli Kon-formad bara för att du lärt dig det du redan kan fast ännu mer, med grunder, termer, ergonomi..? Du är tillräckligt stark för att behålla din personliga brandmark, och med diplomet kan du utveckla det ännu mer. Det är inte kunskap som kommer "bura in" eller begränsa dig, det är redskap vi snackar om här, som kommer ge dig ännu större frihet. Kunskap är makt.

    Detta var det bästa jag hört på länge från dig, jag hoppas du kommer ge det en chans.

    /allvarlig bug

    SvaraRadera
  12. Dessutom kan du göra dina egna oljor, massagekakor och krämer ebola! Och du kan "ställa ut" dina egna skapade verk av diverse djurdelar, och ha försäljning av det på din egen lilla mottagning!

    Med din stora fantasi och ohämmade kreativitet kan du nischa dig enorm

    /fortfarande allvarlig bug, som du
    INTE får lov att kalla "naiv"

    SvaraRadera
  13. *nischa dig enormT

    SvaraRadera
  14. Bugsley: det är inte konformiteten som oroar - jag vet mycket väl att jag kommer att göra som jag vill ändå, bara bättre ;)

    Frågan är om det skulle kännas mer som plikt än som skapande och hur jag skulle må av att vara så nära människor jag inte tycker om (ja, jag är lite skadad från förr)och att sälja min kropp för pengar.

    Det kan ju ses som något oroande om jag fyller mottagningen med likdelar :D

    SvaraRadera
  15. Okay dårå, nu ska jag käka frukost och dämpa skallruset, och det är definitivt inget oroande med att jag kommer fylla mitt köksbord med aptitliga likdelar iaf *L* Det är tvärtom normalt förfarande här

    SvaraRadera
  16. Du måste ju inte köra på heltid med knåderiet MEN det ger dig en halvöppen dörr du kan använda om du vill
    /Marie i södern

    SvaraRadera
  17. Visst är det så Marie.
    Jag kan även se det som friskvård :)

    SvaraRadera