torsdag 19 mars 2009

Rödöga

*pillerkrafskrafsdraaasnärt*

gräv

måtta

pet

pet

eh?

pet-rull

pet-rull

pet.. uhh?

Ah

pet....


Jamen det här är ju helt sanslöst.
Jag har haft linser sedan -94, mer eller mindre regelbundet.
Okej, inte under graviditeterna när ögonvätskan var lika skum som resten av mig.
Inte under småbarnsåren när det gällde att hitta en kvarts sömn så snart det gick och det inte var alltför behagligt att vakna med fastlimmade ögonlock som bara med våld gick att pressa upp följt av ljudeffekter från Draculas kistlock i skymningstid.

Men annars, lite nu och då. Vid behov sådär.

Nu testar jag en ny sort som bara inte vill lämna fingrarna och när de väl gör det åker de dubbelvikta rodel utför kinderna.
Jag känner mig sanslöst fumlig och klantig.

Suck.

Intensiva stretchövningar av påsarna under ögonen kommer att ge mig inte bara nytt seende utan även ett helt nytt utseende.

11 kommentarer:

  1. Jisses, jag trodde du höll på att lägga upp håret där i början! Om du står ut till måndag kan jag spotta in linserna åt dig. Eller suga ut dom, om det behövs. Tvi vale på dig!

    SvaraRadera
  2. Jag är alldeles för feg för att ha linser!! Vad modig du är. Att frivilligt peta in saker i ögonen, det är starkt. Undrar vilken styrka du har, whats your number? *nördar upp mig i styrketävling och nej, du behöver inte svara*

    /four-eyed bug

    SvaraRadera
  3. 4Bug: På linserna har jag -2,25 och -3. Glasögonen är svagare, men kompenserar astigmatism.

    Fru B: att få ut dem är inget större problem egentligen, men efter att ha marinerat fingrarna med pepparmyntindränkt kakaosmör i nära två timmar var det inte så frestande att peta in fingrarna i ögonen.

    SvaraRadera
  4. Psykologen rekommenderar: Laser-kirurgi.

    (Den frasen hör man inte så ofta)(eller..)

    SvaraRadera
  5. Sofia: kan jag inte bara putsa till lite med fotfilen?

    SvaraRadera
  6. !!! jag minns inte mina exakta siffror, men de ligger på 2 och 3 nånting på varje öga, så vi är lika mkt blindstyren både du å jag ebola! Dessutom jar jag nån sorts..konkav..konvex.....something störning, så det är inte mycket som stämmer i mina ögon, men jag SER ju iaf, och det är jag tacksam för. Att jag sen är för fåfäng för att ha på mina brillor ute, är en annan sak. Jag kisar så jag får huvudvärk och pannrynkor och riskerar liv och lem varje gång jag ska över en väg, en hittills har det gått bra :DD

    Sofia, angående laserkirurgin så är det ett enkelt ingrepp, som inte alls tar lång stund, och om det lyckas är det fantastiskt!

    Om det inte lyckas kan man aldrig ha linser igen, har jag hört. Jag är för feg för att göra det ingreppet, för jag inbillar mig att jag ska våga ha linser en dag. Typ. Längre fram.

    SvaraRadera
  7. Äh, bugsleygumman, du är allmänt störd bara ;P

    SvaraRadera
  8. Allmänt...? Om jag är störd vill jag vara det på ett exklusivt vis!!! Det förtjänar jag!

    SvaraRadera
  9. Anonym: Yes I know. Jag gjorde det i höstas och det var grymt värt det. Sedan är det en något speciellt upplevelse att få en rundsåg i ögat utan att det känns.

    SvaraRadera
  10. Japp, en liten rackare. Läkaren: "Nu kommer sågen" *brrrrrrrr* "nu öppnar vi hornhinnan, nu lyfter jag bort locket, nu kommer det att lukta lite bränt, det är lasern, 10 sekunder kvar.. 5 sekunder kvar, nu är det klart, nu sätter vi tillbaka locket.. nu ska jag pensla lite här, sådär då var det klart"

    SvaraRadera