fredag 2 januari 2009

Att växa eller växla



Det kan ta allt från några dagar till några månader när jag stickar en tröja.
Tre kursdagar blir lätt en babykofta.








En fyrtrådig tröja kan slängas ihop på femton dagar med lite god vilja.






Sen finns det stickningar som är dömda att gå under.
Ja, hon fick välja själv.
Ja, det var en 30-årspresent och snart fyller hon 35,
men jag
förmår helt enkelt inte göra våld på mig och kombinera brunt, rosa, orange, lila och blått i samma tröja!
(Eller vindlav, koschenill, krapprot, bresilja och indigo - för alla mina nördlikar)



Jag har ett projekt som nästan är avslutat efter några perioder i träda.
Inte för att jag ogillar den, men mönstret är enerverande trist i längden och jag har ju redan stickat en hel förut!
När själva kroppen var klar fick jag veta att beställaren var gravid, så jag la undan stickningen ett år innan ärmarna påbörjades.
Nu är barnet över ett år och det återstår bara några trådar att fästa, men storleken stämmer inte längre.
Skickar jag tröjan nu blir det en jobbig påminnelse om alla extra kilon som inte vill försvinna.
Vad gör jag om hon aldrig återfår den storlek hon hade förut?
Hur länge ska jag vänta innan jag påbörjar en askungejakt efter rätt person som både kan ha tröjan och tycker om den?
I-landsproblem, förvisso, men det kan nog dröja innan de sista trådarna blir fästa.





14 kommentarer:

  1. Jag anmäler mig som frivillig askunge!!

    SvaraRadera
  2. Du är så god, min kära fru!
    Hur snabbt kan du bli en decimeter längre i rygg och armar?

    SvaraRadera
  3. Lite massage, kära ordningsfru, så ska du se att du fyller ut ärmarna!

    SvaraRadera
  4. Schh... Jag ville inte säga det rent ut. Hon kan ju bli rädd.

    SvaraRadera
  5. Men Ordningsmaken är ju så lång. Det måste bli till fördel för dem båda.

    SvaraRadera
  6. Javisst. Skriften säger ju i 2 Korintierbrevet 8:13: "En utjämning skall ske." Amen.

    SvaraRadera
  7. Och i Jahanja 14:3 får vi höra Nehejdus lärjunge Jovistjas profetia:
    "Och den dag skall komma, ja den nalkas snart med hast, när Ordningen skall återställas och de förtryckta utsträckas till sin fulla längd, på det att de fyrfota, behornade klövdjuren må fröjdas och jubla!"

    SvaraRadera
  8. Länge leve PhGO:s Apokrypter!

    SvaraRadera
  9. Vad är problemet...? Skicka tröjan med ett intyg av optikern att din syn försämrats betydligt...eller...hmm....stryk det...ett intyg från en ööö....psykologisk COACH att dina förmågor vad gäller måttuppfattningar, tid och rum, är en aning långtidsverkande skeva pga pågående renoveringar, och så skickar du med en årsförbrukning av pralinkartonger och gräddtårtor som understruket grattis till den nye (nåja) lille parveln.

    No sweat!!

    Såååå...om jag vill ha en tröja med medeltida uttryck i lätt psykedeliska färger med burn-effekter...så är du den jag ska vända mig till..?

    SvaraRadera
  10. Flumbug!! Snart kommer du att göra det till ett begrepp!

    SvaraRadera
  11. Hahahahaa, jag skulle skriva in "minsunk" som kontrollord på förra inlägget, är det du som styr/hittar på dessa ord..? Tanken har slagit mig flera gånger, *flin*. Anyway, DETTA inlägget skriver jag för att du ska slippa kommentera mitt förra, jag gör det ÅT dig istället:

    Kommentar av ebola: "Ja?"

    SvaraRadera
  12. Tack, lilla flumbugsingen min.

    SvaraRadera