fredag 16 januari 2009

Likdelsfascination

Igår hade jag min första närkontakt med en lake, tätt följd av tre till.

Jag skulle egentligen ha suttit själv på isen och lurat upp de slemmiga små liven, men när termometern drog sig under -20 och inte verkade nöja sig med det fegade jag ur.
Jag bör nog se över mina värmande plagg innan jag tror mig om att sitta stilla flera timmar under dylika förhållanden.

Tack vare Makke fick jag ändå njuta frukterna av fisket.

Nu vet jag hur man bäst flår lakar med kniv, tång och fingrar och de vackra skinnen väntar på att undfå smörjelse med olivolja och äggula.
Än så länge har jag bara provat garva lax och gädda, så det känns spännande att ge sig på lake.

Vad jag däremot inte vet är vad jag ska göra med köttet och rommen.
Nån som har bra tips eller recept?

Jag har i ett svagt ögonblick lovat min kära Råg-Rut att hålla ett frukostföredrag om bl.a. skapande och likdelar.
Det är väl ull jag behärskar bäst, men lite garvning av älgöron, baggpungar och olika fiskskinn ska också få komma med.
Om nu sörlänningarna vågar ge sig på ett eget skapande med likdelar tar jag med ryggradskotor så de kan göra egna gäddhängen.

Annars är ju nålbindning med renhornsnål en skön upplevelse.

Nåja, det blir säkert en minnesvärd dag. Jag ska bara hitta igen älgöronluvan och snygga till ett par baggpungar så det finns lite mer att klämma på :)

13 kommentarer:

  1. Frukostföredrag om skapande och likdelar... Jag kan se mig sitta och avnjuta äggröra och korv...och stanna upp med gaffeln halvvägs till munnen, när du med äppelkäck röst pekar på just mig och deklarerar att av korven jag just skall massera runt i gommen innan nedsväljning, skulle du kunnat garva grisskinnet till en ekologisk BH eller ett par värmande innetofflor och av köttet kunnat göra värmande isoleringsfyllnad till bilens förarsäte, eller hemgjorda kompresser eller extra sugande nåldynor...eller...

    Virus, du är en av de mest exotiska personer jag har i min (iaf virulent virtuella) närhet. Något annat kan inte sägas om en person vars likdelsfascination inte får mig att backa utan om möjligt luta mig ännu närmare.
    Vad du ska göra med laken..? När du efterfrågar tips på recept, menar du då sådana som går att återfinna i en hederlig husmors kokbok, eller talar vi om mer...hmm...låt säga...kreativa recept..?

    SvaraRadera
  2. Nåja, de arma liven får väl äta upp sin mat först.

    Recepten som efterfrågas är nog av det hederligare slaget.
    Jag kan ju inte låta köttet förfaras. Mina förfäder skulle vända sig i sina gravar!

    SvaraRadera
  3. Apropå det så vet jag numera allt om hur man föder upp marsvin - som föda! Dotterns fröken som bott i Ecuador har berättat.

    SvaraRadera
  4. Oooh! Tror du vi hinner garva ett par stycken på fredagkvällen?

    SvaraRadera
  5. Kanske det. Kan man använda kaninurin?

    SvaraRadera
  6. Jag tror mer på marsvinshjärna.

    SvaraRadera
  7. Nejnej. Den ska köras i mixer till soppa som förrätt.

    SvaraRadera
  8. Med hjälp av en snyggt designad råsaftcentrifug slinker allt ner.

    SvaraRadera
  9. nej fy vad äckliga ni är

    SvaraRadera
  10. Jag kan bidra med ett vackert talesätt: Jag ska ge dig på lakaskalln´! Visst är det rart?

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt rart, fru Binda.
    Laken har otroligt segt och starkt skinn. De kan användas till att binda fast gärdesgårdsstörar.

    SvaraRadera
  12. Kära Anonym: vad väntar du dig? ;P

    SvaraRadera
  13. Vill varna för intag av laksoppa och serverar härmed ännu ett talesätt: Man val sä aal borti lakasöppan! (aal=trött)
    Men lakskinnet verkar funka när man behöver flå nån jävel som stretar emot för mycket. Hehehe!

    SvaraRadera